مطالب تصادفی
دسته بندی مطالب

کاهش تعرفه برای حمایت تولید؟

حتما شما هم امروز خبر کاهش تعرفه واردات تلفن همراه از 60% به 25% را شنیده اید. اگر هم نشنیده بودید حالا با خواندن این پست متوجه شدید.
شخصا از دلایل این تصمیم که اعلام میشود به منظور حمایت از تولید کننده داخلی است سر در نمی آورم.
زمانی که یک دفعه اعلام شد که واردات با تعرفه بسیار بالایی انجام خواهد شد (بماند که قاعدتا عده ای که زودتر از بقیه میتوانستند از این موضوع با خبر شوند چقدر از این تصمیم منفعت مادی بردند) بازار با عکس العمل سریع قیمتها را افزایش داد.
پس از آن بود که تولید گوشی (مونتاژ البته چون فکر نمیکنم تکنولوژی آنرا داشته باشیم که طراحی کنیم) آغاز شد.
اینک خودم را جای آن تولید کننده میگذارم. تا جایی که میدانم یکی از آنها صا ایران و یکی نیز مادیران بود. شاید عده دیگری هم باشند.
دو مطلب به ذهن من میرسد.

فرض اول که البته بسیار بسیار محال است این است که اصلا همه اینها بهانه ای بوده که وامی از بانکها به این اسم به عده خاصی داده شود و بعد هم شرایط تغییر کند و دولت دلش بسوزد و آن وام را پس نگیرد و … و اصلا تولید کننده(تکنولوژی اش را که نداریم منظورم همان CKDو تولید داخل کردن است) واقعی نداشتیم بلکه نوعی واردات SKD قطعات بوده و …

دوم آنکه این تولید کننده بی نوا (با پوزش) با استفاده از برخی وامها و عشق و علاقه می آید و دست به کار میشود و با سرمایه گذاری و زیردین بانک رفتن تولید این گوشی را آغاز میکند.
بر اساس محاسبات تولید کننده برای سرمایه گذاری، این تولید با توجه به حمایت دولت از تولید کننده (یعنی تعرفه بالای واردات) سود آور بوده است و یا اینکه خرج اضافی تحمیل نمیکرده است.
اینک با کاهش تعرفه ها به 25% پس از مدت اندکی که از آزاد شدن واردات گوشی گذشت به نظر شما چه اتفاقی ممکن است برای فروش محصولاتش رخ دهد؟
طبیعی است که به خاطر نرخ بالای بهره بانکی و … نمیتواند با محصول آماده ای که وارد میشود رقابت کند.
پس نتیجه آن میشود که یا تولید را با استفاده از سوبسید ادامه دهد (که بعید میدانم این شرکتها سوبسیدی باشند) یا اینکه سرمایه گذاری اش دچار زیان شود.
حال کجای این تصمیم به نفع تولید کننده داخلی است؟
اگر قرار بود چنین اتفاقی بیفتد چرا تشویقش کردند در این صنعت سرمایه گذاری کند؟
به عبارتی بعید میدانم با این تعرفه ها قدرت رقابت برای تولید کننده باقی بماند چون تقریبا این تعرفه با سود وام بانکی برابری میکند. بماند که هزینه های تولید و سربار و … هزاران دردسر تولید هم بر دوش تولید کننده است نه وارد کننده

شاید هم اصلا هر دو فرض غلط است و من فکرم به فرض سوم قد نداده است. ولی هر چه هست اسم کاهش تعرفه واردات کالای ساخته شده حمایت از تولید کننده نیست.
بلکه کاهش تعرفه مواد اولیه ای که در داخل تولید نمیشود یا تولید داخل کفاف نیاز داخل را نمیدهد نوعی حمای از تولید کننده محسوب میگردد


از اینکه برای خواندن این پست وقت صرف کردید سپاسگزارم
خواندن کامنتها، یادداشتها و نقطه نظرات شما شیرین ترین لحظات مرا در این وبلاگم شکل میدهد
لطفا نقطه نظرات خود را در خصوص این پست برایم بنویسید.
برای اشتراک مطالبم روی این تصویر کلیک کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
Telegram
WhatsApp
Email
مکانی برای گفتگو در مورد این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا