مطالب تصادفی
دسته بندی مطالب

تغییرات 2006 مدل تعالی سازمانی اروپا

امروز بعد از اینکه از آزمایشگاه در اومدم تا آزمایشاتی رو که دکتر برای بررسی علت تورم معده من نوشته بود رو انجام بدم سریع خودم رو به هتل سیمرغ محل برگزاری مجمع عمومی انجمن مدیریت کیفیت ایران که همزمان سمیناری تحت عنوان نقش EFQM در ارتقاء کیفیت در اروپا و آخرین تغییرات مدل سرآمدی برگزار میشد برسونم.
از همه چیز که بگذریم دو نکته جالب در سخنرانی های آقای بنجامین کلر ارزیاب ارشد و عضو سازمان EFQM وجود داشت که از تغییرات مربوط به ورژن 2006 میگفت و لازم دیدم به اطلاع شما برسونم:
اول اینکه در ورژن جدید به جای اینکه دو مرحله گواهینامه اهتمام به سرآمدی(C2E= Committed to Excellence) و اشتهار(R4E=Recognised for Excellence) و 3 تندیس داشته باشیم اینک مرحله اشتهار خود به سه بخش تقسیم شده است. اشتهار یک ستاره ، اشتهار دو ستاره و اشتهار 3 ستاره. دلیل این امر هم این عنوان شده که چون فاصله زمانی طی شده برای شرکتها از مرحله اشتهار به تندیس عموما طولانی است و چند سال طول میکشد ممکن است شرکتها انگیزه خود را برای ادامه راه از دست بدهند. لذا خود اشتهار به سه پله رشد تقسیم شده است. طوری که امتیازات بالای 300 به رتبه تک ستاره ، امتیازات بالای 400 به رتبه دو ستاره و امتیازات بالای 500 به رتبه سه ستاره تقسیم میشوند
همانطور که گفتم این امر فقط به منظور جلوگیری از کاهش انگیزه شرکتها بوده است
دوم اینکه همانطور که میدانید نوشتن نظامنامه 75 صفحه ای واقعا دشوار است. سازمانهایی از EFQM درخواست داشته اند که 75 صفحه ننویسند. این امر هم هزینه دارد هم اینکه برای نوشتنش مشاور لازم است که آن هم هزینه خودش را دارد و واقعا اگر اشتباه بنویسند حقشان ضایع میشود (دقیقا همان اعتراضی که من در اولین دوره به جایزه ملی کیفیت ایران کردم) لذا از این پس سازمانها فقط 10 صفحه نظامنامه تنظیم میکنند که اطلاعات کلی در خصوص نتایج عملکردشان را ارائه میدهد و همه عوامل را دقیقا تشریح نمیکنند که چگونه آنرا بهبود میدهند یا آموزش میدهند و تهیه آن بصورت یک کارگاه با حضور مدیر ارشد شرکت صورت میگیرد.
بعد از آن سایت ویزیت و بازدید از محل انجام میشود. در این روش مشکل سازمان ارزیابی کننده بیشتر میشود چون به مهارتهای خاص ارزیابها نیاز است که با تخصصشان همه چیز را از همان 10 صفحه و سایت ویزیت بیرون بکشند.
سال گذشته کمپانی BMW آلمان از همین روش استفاده کرده و به جایزه هم رسیده است و اینک برای همه قابل انجام است

یکی دیگر از چیزهایی که برایم جالب بود این بود که سازمان EFQM در بروکسل یکی از شهرهای بلژیک قرار دارد و یک ساختمان کوچک دو طبقه است که در گوشه ای از شهر و در یکی از خیابانهای فرعی واقع شده است و تنها 30 نفر کارمند دارد (از 12 ملیت مختلف اروپایی)

و اما یک نکته دیگر که داشت یادم میرفت. اکثر روزنامه های امروز از چیزی به اسم بیماری هلندی نام برده بودند. چون تو تاکسی میشنیدم که خیلی ها میگفتند بعد از جنون گاوی و آنفولانزای مرغی این بار اقتصادمان بیماری هلندی گرفته فکر کردم بد نباشه اگر در این خصوص دو سه سطری بنویسم.
اصولا وقتی درآمد ارزی ناشی از منابع زیر زمینی (مثل نفت و گاز و …) افزایش پیدا کند اثری به نام بیماری هلندی اتفاق می افتذ که باعث میشود رشد بخش صنعت کم شود – رشد بخش کشاورزی کم شود – رشد بخش خدمات (دلال بازی بگیم بهتره) افزایش میابد و قیمت ارز نیز زیاد تغییر نمیکند.
چرا؟ برای اینکه کی وقتی پول مفت بدستش میاد میره بیل بزنه یا کالایی رو تولید کنه؟
پس نترسید به آدمها سرایت نمیکنه !


از اینکه برای خواندن این پست وقت صرف کردید سپاسگزارم
خواندن کامنتها، یادداشتها و نقطه نظرات شما شیرین ترین لحظات مرا در این وبلاگم شکل میدهد
لطفا نقطه نظرات خود را در خصوص این پست برایم بنویسید.
برای اشتراک مطالبم روی این تصویر کلیک کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
Telegram
WhatsApp
Email
مکانی برای گفتگو در مورد این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا