مطالب تصادفی
دسته بندی مطالب

دور زدن زنجيره فروش!؟

اين پست ماهان عزيز در من انگيزه اي ايجاد كرد كه اين مطلب رو بنويسم.
درج شماره يا آدرس تماس با شركت توليد كننده كالا در ايران داستاني دارد.
زماني كه براي اولين بار در ايران كاغذهاي كامپيوتر شركت من با كارتنهاي آرم دار بيرون آمد سر و صداي زيادي بر پا شد.
منظورم اين نيست كه همه خوشحال شوند. نه اتفاقا فروشندگان ميگفتند با اين كار مشتري شركت را ميشناسد و ميرود خودش ميخرد و … !!! و از اين قبيل موضوعات.
و به سختي قانع شدند ولي به اين شرط كه هيچ آدرس و نشاني از شركت بر روي جعبه ها نباشد.
چاره اي نبود و قبول كرديم.
امروز از آن زمان سالها ميگذرد و به مرور زمان اين اعتماد را در فروشندگان جلب كرديم كه نه تنها بودن آدرس و شماره تماس دليل بر دور زدن شما ها و دسترسي و ارتباط مستقيم با مشتري به منظور فروش نيست بلكه با برقراري كانال ارتباطي مشتري با شركت بسياري از مشكلات شما حل ميشود و عملا با ارجاع دادن مشترياني كه مستقيما با ما تماس داشتند به نزديكترين فروشنده اين اعتماد را جلب كرديم و اينك تمامي محصولات ما با كارتهاي گارنتي و برچسبهاي مشخصات كه تمامي آدرس و نشاني هاي ما در آن درج شده است عرضه ميگردد و آب هم از آب تكان نميخورد.
مشكل از آنجا ناشي ميشود كه نه توليد كننده ما شبكه توزيع را ميشناسد و نه افرادي كه در اين شبكه قرار ميگيرند به وظايف خود آشنا هستند. همان قضيه اول به دنيا آمدن مرغ و تخم مرغ است. بالاخره كداميك علت و عامل بوده است؟ فروشنده يا توليد كننده؟
از طرفي بسياري از فروشندگان كالاها كه يكي از اعضاي شبكه توزيع هستند تصوير ميكنند بايد دنبال اخذ نمايندگي انحصاري كالايي باشند تا توزيع و فروش آن كالا در محل فعاليتشان فقط توسط آنان صورت گيرد و آنان از اين طريق منفعت بيشتر و قدرت رقابت با ديگران پيدا كنند و بقاي خود را تضمين كنند. در حاليكه كوچكترين فعاليتي در راستاي بازار داري و مديريت محصول نه بلدند انجام دهند و نه تمايل به انجامش دارند.
اكثر مغازه داران و بنك داران سنتي كشور عادت دارند در مغازه خود بنشينند تا مشتري به سراغشان بياييد و حتي از اينكه شركت رقيب در فروشگاههاي همسايگي اش چه فعاليتي ميكند بي خبرند.
همين مسئله باعث ميشود توليد كننده منتظر فعاليت فروشنده بماند.
از طرفي توليد كنندگان نيز كه با شبكه توزيع آشنا نيستند و تصور ميكنند فروشندگان بيخود و بيجهت دارند از فروش محصولات اينها سود ميبرند و چيزي عايدشان نميشود (چون از ابتدا سيستم فروش و توزيع براي محصولشان طراحي نميكنند) گاها به منظور كسب سود بيشتر عرضه كنندگانشان را دور ميزنند و با برقراري تماس مستقيم با خريدار سعي ميكنند از اختلاف قيمت فروش به خريدار نهايي و عرضه كننده بيشتر بهره ببرند در حاليكه با اين سود كوتاه مدت خود ريشه سود بلند مدت خودشان را كه از طريق توزيع كنندگان بدست مي آيد را خشك ميكنند

نقش توليد كننده در ايجاد اعتماد و آرامش در شبكه توزيع بسيار مهم است. بديهي است كه سود توليد كننده در فروش به اولين واحد شبكه توزيع (عمده فروش يا بنكدار) بسيار كمتر از سود فروش هر واحد مغازه دار به مصرف كننده است ولي سود اصلي در تعداد بالاي فروش تامين ميشود
البته روند اعتماد دارد كم كم شكل ميگيرد و روز به روز محصولات بيشتري با مشخصات كامل توليد كننده عرضه ميگردند كه البته دسترسي سريع و آسان از طريق اينترنت نيز كمك زيادي به اين موضوع كرده است

خاكستر گل سرخ ترجمه كتاب پر فروش رمز داوينچي رو اينجا گذاشته كه حتما بريد بگيريد


از اینکه برای خواندن این پست وقت صرف کردید سپاسگزارم
خواندن کامنتها، یادداشتها و نقطه نظرات شما شیرین ترین لحظات مرا در این وبلاگم شکل میدهد
لطفا نقطه نظرات خود را در خصوص این پست برایم بنویسید.
برای اشتراک مطالبم روی این تصویر کلیک کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
Telegram
WhatsApp
Email
مکانی برای گفتگو در مورد این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا