مطالب تصادفی
دسته بندی مطالب

فروشگاه اینترنتی خودم را با کدام پلتفرم راه بندازم؟

ووکامرس، پرستا، اپن کارت، مجنتو … فروشگاه اینترنتی خودم را با کدام پلتفرم راه بندازم؟
خیلی وقت بود که وعده داده بودم به این موضوع بپردازم.
همه این ابزارها یا پلتفرمهای ایکامرس اعم از ووکامرس، پرستا شاپ، مجنتو و اپن کارت رایگان هستند. البته مجنتو نسخه اینتر پرایز هم دارد که رایگان نیست.
همه اینها افزونه ها و قابلهای حرفه ای دارند که باید برای تهیه آنها پول بپردازید.
ولی رایگان بودن این ابزارها به این معنا است که میتوانید به رایگان فروشگاه اینترنتی خودتان را با حداقل ویژگی ها و قابلیتهای یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید
عمده ترین نکته ای که باید در زمان انتخاب از میان این پلتفرمها مد نظر داشته باشید سهولت توسعه و پشتیبانی آنها است.

به عبارتی اگر تعداد برنامه نویسان بیشتری برای آن وجود داشته باشند شما خواهید توانست با هزینه کمتری و در زمان کمتری قابلیت خاص مورد نظر خودتان را در فروشگاه اینترنتی خودتان فراهم کنید.
اگر پشتیبانی خوبی نباشد شما نمیتوانید در موقع بروز مشکل به راحتی و با سرعت آنرا مرتفع کنید.

اگر قرار است فروشگاه شما در حجم کم و عادی پردازش داشته باشد همین ها کار شما را راه می اندازند ولی اگر بخواهید قابلیتهای خاصی را پیاده سازی کنید آن وقت است که لازم دارید یک برنامه نویس این پلتفرم را برای شما توسعه دهد و قابلیتهای مورد نظر شما را یا از میان افزونه ها تهیه و فعال نماید و یا برایتان پیاده سازی کند.

حسن همه این پلتفرمها در این است که لازم نیست از ابتدا چرخ را اختراع کنید. بستر و زیر ساخت و خیلی از چیزها در همان ابتدا برایتان مهیا است.
اکثر آنها را میتوانید به رایگان یا با پرداخت مبلغی ناچیز از ارائه کننده خدمات میزبانی تان بخواهید که روی وب سایتتان فعال کند
بعد از آن فروشگاه شما به راه است.

میماند بخش غیر رایگانش.
بستگی به این دارد که چقدر بخواهید خودتان دست به آچار شده و شروع کنید به بررسی قابلیتها و مطالعه روی آن و یا کمک گرفتن از افرادی که تجربه پیاده سازی و تنظیم کردن این ابزارهای رایگان را دارند.
به عبارتی درست است برای خود نرم افزار پول نمیپردازید ولی برای نصب و تنظیمش شاید لازم باشد کمک بگیرید.
علاوه بر آن میماند کارهای اختصاصی که مثلا شاید بخواهید با پرداخت هزینه ای حدود 50 تا 80 هزار تومان قالب یعنی ظاهر دلخواهتان را که به صورت آماده توسط افرادی تهیه شده و به فروش میرسند را تهیه و نصب کنید. مثلا شاید بخواهید ظاهر فروشگاه نوپای شما دقیقا مانند دیجی کالا باشد!
یا بخواهید قابلیت خاصی را که در حالت پیش فرض موجود نیست را تهیه کنید و به فروشگاه اینترنتی خودتان اضافه کنید که به آنها میگویند افزونه.
و یا اینکه قابلیت خاصی را لازم دارید که یا در این افزونه ها نیست یا نیاز است افزونه ای برای شما تغییر یابد که در آن صورت از یک برنامه نویس میتوانید کمک بگیرید

بیشتر اینها اپلیکیشنهای موبایلی آماده ای نیز دارند که میتوانید آنرا برای فروشگاه اینترنتی خودتان بخرید و اختصاصی کنید و در اختیار مشتریانتان قرار دهید و یا سفارش دهید برایتان برنامه نویسی شود

بیایید با هم نگاهی بیندازیم به وضعیت استفاده از هر کدام در دنیا و کشورمان.
یکی از راههای ارزیابی این موضوع استفاده از گوگل ترند است که در ویدئو ترندهای 2018 ایکامرس به نحوه استفاده از آن اشاره کرده ام که میتوانید در وبلاگم weblog.mojahedi.ir و یا در کانال اختصاصی ام در آپارات و یوتیوب به نشانی aparat.com/alirezamojahedi تماشا کنید.
تصاویر منتشر شده در ادامه را دنبال کنید. همانطورکه در تصویر زیر میبینید در دنیا بیشتر مجنتو وبعد از آن پرستا شاپ مورد جستجو بوده که اخیرا ووکامرس از پرستاشاپ عبور کرده است و خودش را به رتبه دوم رسانده است:


و این هم میزان پراکندگی محبوبیت هر کدام در کشورهای مختلف:

 

 

نتیجه جستجوی عبارتهای فارسی همان فروشگاه سازها که وضعیت ایران را نشان میدهد. ووکامرس از همه پیش است:

 

 

نتیجه جستجوی عبارتهای انگلیسی همان فروشگاه سازها ولی در ایران. ووکامرس با اختلاف زیادی باز هم پیش است:

 

 

و این هم وضعیت استانها در استفاده از هر کدام. به راهنمای رنگها در تصاویر قبلی مراجعه کنید:

 

این نتایج به ما کمک میکنند که بدانیم برای ساخت فروشگاه اینترنتی و استفاده از ابزارهای آماده ترجیحا در مورد کدامیک در منطقه ما متخصصان بیشتری برای راه اندازی و پشتیبانی فراهم است.
گرچه این اطلاعات میتواند دقیقا تعیین نکند که ما باید از کدامیک استفاده کنید و قطعا پارامترهای مختلف فنی را باید با نیازهای فعلی و آینده نزدیک و میان مدت خودمان مد نظر قرار دهیم که بتوانیم به جمع بندی و انتخاب برسیم ولی قطعا ارتباط مستقیمی را مشاهده خواهید کرد.

واقعیت دیگری که وجود دارد این است که همه این فروشگاه سازها با یکدیگر در رقابت هستند و همگی دائما در حال به روز رسانی ور شد هستند.
مهم است که به متخصصین مسلط به این ابزارها دسترسی داشته باشید و قابلیت استفاده از ابزارهای افزونه و قالبها و … با توجه به تحریمها و … برایتان فراهم باشد.

همه این فروشگاه سازها بر روی هاست و میزبانی متعلق به خودتان (خریداری شده و یا اجره ای) نصب میشوند.
در فرصتی مناسب و در پستهای آتی به بررسی برخی فروشگاه سازهای آنلاینی که نیاز به نصب ندارند و شرکتهای ارائه کننده خودشان آنها را توسعه میدهند نیز خواهم پرداخت.

سرکار خانم بنفشه نیکبخت در گزاری در زومیت به مقایسه آنها پرداخته است که میتوانید در اینجا بخوانید: https://www.zoomit.ir/2017/7/18/189300/best-ecommerce-platforms/

این جدول مقایسه را برای شما تنظیم کرده ام که توصیه میکنم ببینید:
https://www.getapp.com/website-ecommerce-software/a/wordpress/compare/magento-vs-opencart-vs-prestashop/

این ویدئو به مقایسه تفاوتهای مجنتو و ووکامرس پرداخته است. توضیه میکنم تماشا کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
Telegram
WhatsApp
Email
مکانی برای گفتگو در مورد این نوشته

3 دیدگاه دربارهٔ «فروشگاه اینترنتی خودم را با کدام پلتفرم راه بندازم؟»

  1. در مورد متن بالا عزیزانی لطف کردند و با من ارتباط برقرار کردند که در مورد ترندز با ابهاماتی مواجه بودند.
    همه این عزیزان در تصاویری که ارسال کردند از عبارتهای دو کلمه ای استفاده کرده بودند. در حالیکه مثال من تک کلمه ای بود.
    عبارت “درب اتوماتیک” و “در اتوماتیک” را با هم بررسی می کنیم:
    همانطور که در تصویر می بینید، عبارت “در اتوماتیک” دارای در سطح بالاتری در نمودار قرار دارد و رو به رشد هم هست.اما اگر همین دو عبارت را در Google Keyword Planner مشاهده کنید نتیجه مطابق تصویر دوم خواهد بود
    عبارت “در اتوماتیک” با وجود اینکه در گوگل ترند، وضعیت بهتری دارد، به صورت میانگین، ماهانه ۱۷۰ بار جستجو می شود ولی عبارت “درب اتوماتیک” که در گوگل ترند، دارای جستجوی کمتری است، ۵۴۰۰ بار در ماه جستجو می شود.یعنی حدودا ۳۰ برابر “در اتوماتیک”

    قبل از مطالعه ادامه مطالب بد نیست راهنمای خود گوگل ترندز را مطالعه فرمایید:
    https://support.google.com/trends/answer/4359582?hl=en&ref_topic=4365530

    اما بررسی این علت:با مطالعه راهنمای فوق گوشی تا حدودی دستتان میآید.

    زمانی که کاربر درب اتوماتیک را در Trends رصد میکند در واقع گوگل تمام عباراتی را که شامل “درب” + “اتوماتیک” میشود با هر ترتیبی در مقیاس آماری خودش لحاظ میکند.
    البته هیچ اشتباه تایپی یا عبارات جمع و مفرد را شامل نمیشود.
    لذا، در عبارت درب اتوماتیک گوگل عباراتی از قبیل “قیمت درب اتوماتیک”، “طرز کار درب اتوماتیک”، و … را محاسبه میکند. بی هیچ توضیح اضافی واضح است که “در اتوماتیک” میتواند شامل واریاسیون های بسیار بیشتری نسبت به “درب اتوماتیک” در عبارات مورد جستجو بشود و لذا، میزان جستجوی بیشتری را در آمار Trends نشان میدهد. برای درک بهتر عبارات مرتبط با تمایلات جستجو در Trends حتما باید به قسمت Related Searches در پایین نتایج صفحه گوگل ترندز رجوع شود و آنجا عین واژه هایی که مردم جستجو میکنند را میشود مشاهده کرد.
    لذا، برای اینکه دقیقا متوجه بشویم که دو عبارت مرتبط و مجزا دقیقا نسبت به هم چه میزان ترافیک جستجو را شامل میشوند باید آنها را داخل “” قرار بدیم. برای ملاحظه نحوه جستجوی عبارات در Trends این صفحه راهنمایی که معرفی شد را میتونید مطالعه کنید

    حال اگر هر دو واژه “در اتوماتیک” و “درب اتوماتیک” را در Trends به صورتی که داخل “” قرار دارند مقایسه کنیم میبینیم که “در اتوماتیک” نسبت به “درب اتوماتیک” جستجوی بسیار پائینتری داره و لذا کاملا منطبق بر نتایج Keyword Planner هست.
    لذا، باید عرض کنم که Google Trends ابزار بسیار مناسبی در راستای بررسی کلمات پر جستجو محسوب میشود و استفاده درست از آن نه تنها اشتباه نیست بلکه کاملا کاربردی است بویژه در جستجوهای محلی که بررسی نتایج Trends اجتناب ناپذیر هست.

    البته من متخصص سئو نیستم ولی قطعا دوستان سئو کار بهتر میتوانند در این خصوص اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهند که البته ظاهرا بین علما اختلاف است.
    بهترین مرجع در اینطور مواقع خود ارائه کننده خدمت و در اینجا راهنمای گوگل ترندز میباشد

    ولی اینکه آیا اگر نتایج جستجو بالاتر باشد یعنی اقبال آن محصول بیشتر است، خیر چنین نیست و لطفا به توضیحی که در این خصوص در متن مربوط به پلتفرمهای فروشگاه ساز نوشته ام توجه بیشتری بفرمایید.
    ولی بر حسب حسن تصادف در مورد فروشگاه سازهای رایگان اتفاقا دقیقا همین طور است
    به عبارتی ساده تر و بر اساس منطق بازاریابی، محصولی که مخاطب بیشتری دارد و یا فروش بیشتری دارد بیشتر هم مورد جستجو قرار میگیرد. این را هم از من داشته باشید 😉

  2. در ادامه مبحث مقایسه پلتفرمهای رایگان فروشگاه سازهای اینترنتی مبتنی بر میزبانی این جدول مقایسه را برای شما تنظیم کرده ام که میتوانید استفاده کنید:
    https://www.getapp.com/website-ecommerce-software/a/wordpress/compare/magento-vs-opencart-vs-prestashop/

    در ادامه و در مقایسه وردپرس و پرستاشاپ، توصیه میکنم ایجا را هم بخوانید:
    https://canonicalized.com/prestashop-vs-woocommerce/

  3. و تقریبا به عنوان آخرین مطلب در این خصوص، همانطور که قبلتر هم اشاره کردم، قبل از انتخاب مروری بکنید بر “افزونه” و “قالب” آماده استفاده هر یک از این پلتفرمها و قیمتهایشان.
    به عبارتی دیگر بروید سرچ کنید “افزونه وردپرس” و در صفحات نتایج تعداد و کیفیت و کمیت و قیمت آنها را بررسی کنید و سپس یکبار دیگر سرچ کنید “افزونه پرستاشاپ” و باز در صفحات نتایج مقایسه نمایید (یعنی وقتی صفحه نتایج را مشاهده کردید روی چند گزینه اول کلیک کنید و به مقایسه بپردازید)
    مثلا ببینید اگر بخواهید قابلیت ارسال خودکار پیامک را به فروشگاهتان اضافه کنید در هر کدام از این پلتفرمها چنین افزونه ای چقدر برایتان تمام میشود و اصلا چنین افزونه آماده ای برای پلتفرم مورد نظر شما وجود دارد یا خیر

    فکر کنم به قدر کفایت به این موضوع پرداخته شد.
    کم کم برویم ببینیم تازه بعد از راه انداختن نرم افزار فروشگاه اینترنتی در آدرس مورد نظرمان باید چه کارهای دیگری نیز صورت گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا