تخصص و تجارب کاری

(البته نسخه به روزتر و کاملتر را میتوانید در پروفایل لینکداین به نشانی https://www.linkedin.com/in/alirezamojahedi/ مطالعه نمایید)

بعد از آشنایی ام با MS-DOS 5.0 در سالهای ۱۳۶۶-۱۳۶۷ و برنامه نویسی با بیسیک و Qbasic، با ورود ویندوز ۳.۱ و فارسی شدنش با ویندوز فارسی صابرین و ظهور Visual Basic کم کم وارد محیط ویندوز شدم تا اینکه پای وب هم به میان آمد.

ایجاد و انتشار رایگان تنها لیست BBS ها (Buliten Board Systems) در ایران با نام BBSLIST
از زمانی که برای اولین بار با مودم ۲۴۰۰ خودم و از راه دور از تبریز به BBS های آن زمان مثل ندارایانه و ماورا وصل میشدم کم کم لیستی از این نوع از شبکه ها را برای خودم ایجاد کردم که با افزایش این تعداد آنرا رسما از طریق همین شبکه ها منتشر کردم. شبکه های اجتماعی ما در آن دوران همین BBS ها بودند. این لیست خیلی سریع توزیع شد و از محبوبیت خاصی بین همه مودم داران برخوردار گردید. کم کم مودمهای ۹۶۰۰ و ۱۴۴۰۰ که بازار آمدند و بعد ها هم شبکه دیتا مخابرات راه اندازی گردید این لیست بسیار پربارتر شده بود و دیگر فقط لیست شبکه های BBS نبود بلکه در آن لیست مراکز تلفن گویا ، مراکز اطلاع رسان از طریق فاکس و حتی کافی نتها هم اضافه شده بود. در آن زمان نشریات زیادی از لیست های من مشهور به ” BBSLIST مجاهدی ” استفاده میکردند که مطالب برخی از آنها در صفحه آرشیو موجود است.
کم کم پای اینترنت به ایران باز شد و گرچه در ابتدا محدود به ایمیل بود ولی هاستهای داخلی نظیر RDC اولین میزبانهای صفحات وب آن زمان در ایران بودند و من با استفاده از NotePad ویندوز و مطالعه سورس کدهای صفحاتی که از طریق ایمیل دکتر یانوف به دستم میرسید طراحی وب پیجها را آغاز کردم و همان شد که مجله شبکه در اولین شماره انتشارش از من به عنوان طراح وب در ایران یاد کرد. تبلیغات پیکسلی، و نیز راه اندازی سیستم تبادل تبلیغات بنری با عنوان IranBannerExchange اولین کارهای دیجیتال مارکتینگ آن زمان من بود. با توجه به اینکه ضریب نفوذ اینترنت بسیار بسیار محدود و کم بود و فضای اینترنت و طراحی سایت و ایجاد کسب و کار الکترونیک در ایران درآمد زا نبود و بستر فعالیت هم وجود نداشت (چون حداکثر دسترسی ها به ایمیل و چند صفحه وب با مودمهای سرعت پایین محدود میشد)، به موازات فعالیتهای مختلف کسب و کارم از شرکت هواپیمایی گرفته تا کسب و کارم در تولید کاغذ، همچنیان از دانشم در زمینه کسب و کار الکترونیکی برای طراحی و پیاده سازی سیستمهای مورد نیاز شرکت خودم استفاده میکردم و با مطالعات متفرقه خودم را به روز نگه میداشتم.

سال دوم دانشگاه که بودم در پاییز ۷۲ بعنوان مدیر عملیات پرواز منطقه آذربایجان به صورت چارتر (در بستی) پروازهای هواپیمایی کاسپین در مسیر تبریز تهران را مدیریت کردم. با اینکه هیچ تجربه قبلی نداشتم و اطلاعاتی نیز از طریق آن شرکت به من ارائه نشده بود با ایجاد سیستمهایی به منظور ایجاد رفاه بیشتر در مشتریان و با شعار “ساعتهای خود را با پروازهای کاسپین تنظیم کنید” در شرایطی که قیمت ایران ایر ۱۹۰۰ تومان بود با قیمت ۲۴۰۰ تومانی و سرویسهای خوبمان کاری کردیم که اول پروازهای ما پر میشد و بلیطهای کاسپین به فروش میرفت. بعلت اینکه زمانم برای مطالعه کم شده بود و از درس عقب میماندم مجبور شدم کار را ترک کنم.

سال آخر بودم که کاری در خصوص بهبود سیستم با استفاده از مهندسی مجدد را در کارخانه تولیدی پدرم انچام دادم تا اینکه فارغ التحصیل شدم. این همفکری های پر افتخار همچنان ادامه دارد.

مهر ۷۵ در شرکت لیرا (نمایندگی مدادهای لیرای آلمان در ایران) به عنوان مدیر فروش کاغذهای اداری مشغول کار شدم. محصولات این شرکت در رقابت با بسیاری از تولید کنندگان با حاشیه سود پایینی عرضه میشد ولی ظرف یکسال همکاری توانستم فروش را ۱۴ برابر نمایم.

بعد از آن بود که به فکر ایجاد شرکتی در زمینه کاغذهای اداری برای خودم افتادم. شرکتم را در همان سال با عنوان رادان تحریر و به دنبال آن علامت تجاری رادان را ثبت نمودم. برای آشنایی بیشتر با شرکتم و محصولات و خدمات آن به www.radantahrir.com مراجعه فرمایید.
محصولات شرکتم اکنون کاغذهای بهم پیوسته کامپیوتری ، رولهای فاکس ، کاغذهای کپی ، رولهای صندوق/ماشین حساب و رولهای پلاتر میباشد که همگی با نام تجاری رادان از طریق نمایندگان فروش در سراسر کشور توزیع میگردد.
پس از کاهش حاشیه سود این کسب و کار علیرغم تمام علاقه آنرا واگذار نمودم.

با توجه به علاقه ای که به سیستمی بودن کارها داشتم در سال ۷۸ به دنبال اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۰ بودم و در سال ۷۹ توانستم گواهینامه ISO 9002-1994 را از شرکت TUV – Management Services اخذ نمایم. از این طریق با ایزو آشنا شدم. ایزو هرگز برای من دست و پاگیر نبوده است بلکه اکنون احساس میکنم روح ایزو را درک کرده ام. به دنبال تغییر ورژن ایزو بلافاصله خودم با استفاده از مرجع هایی که از طریق انجمن مدیریت کیفیت ایران تهیه کرده بودم ورژنمان را به ISO 9001-2000 ارتقا دادم و در سال ۸۰ گواهینامه اش را اخذ نمودیم.

همزمان با نیاز به برنامه نویسی برای اولین فروشگاه الکترونیکی کاغذ در ایران که برای شرکتم راه می انداختم با شرکتهای طراح صفحات وب آشنا شدم و این آشنایی موجب شد تا با برخی از آنها در خصوص بررسی وضعیت ساختار سایتهای وبی که طراحی مینمودند همکاری نمایم. شرکتهای ست کام ، پارس ادز و رسانه از آن جمله اند.

با BSC آشنا شده بودم که شرکت در سومین کنفرانس بین المللی مدیریت کیفیت ایران به من کمک کرد به زوایای مختلف این مدل پی ببرم و از آن در مدلی که برای ارزیابی عملکرد شرکت خودم طراحی کرده بودم بهره ببرم.

به دنبال مطرح شدن بحث جایزه ملی کیفیت ایران با مدل ارزیابی EFQM آشنا شدم و دوره های ارزیابی را نیز که توسط انجمن مدیریت کیفیت ایران با همکاری موسسه استاندارد برگزار شده بود را با موفقیت طی نمودم.

دوره کوتاهی را در موسسه TUV Asia برای آشنایی با شش سیگما طی کرده ام. برای دوره کمر بند سبز شش سیگما به آکادمی موتورولا در امارات دعوت شدم که البته نرفنم.

بعد از اینکه احساس کردیم میتوانیم به عنوان یک ناشر در زمینه های فرهنگی نیز فعالیت نماییم انتشارات رادان تحریر با مجوز وزارت ارشاد فعالیت خود را آغاز نمود.

به منظور کسب تجربه جدید و استفاده از دانش و تجارب کسب شده در محیط سازمانی غیر از سازمان خودم به این شرکت پیوستم که با تغییر ساختار مدیریت، شرکت را ترک نمودم.

آنها بقصد داشتن بازار را تفکیک نمایند و مسئولیت شرکتی که قرار بود در حوزه بازار کسب و کارهای کوچک و متوسط فعالیت نماید بر عهده من قرار گرفت. شرکت اصلی فاقد آمادگی لازم برای تبدیل شدن به سه زیر مجموعه مستقل بود و سایز شرکت نیز با آنچه در ابتدا برایم ترسیم شده بود بسیار متفاوت بود لذا تصمیم به واگذاری مسئولیتم به فردی متناسب با نیازهای محدود آن سازمان گرفتم.

مدیریت ارشد عملیات شرکت سپیدز تولید کننده راهکارهای نرم افزاری صنعت رستوران و کافه با هدف تصدی پست مدیر عاملی که در نهایت با بحران ویروس کرونا و کوچک شدن بازار و شرکت، لزوم تداوم همکاری از بین رفت.

مدرس مقاطع MBA و DBA دروس کسب و کار الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، بازاریابی، بازاریابی دیجیتال، کارآفرینی

بنیانگذار و مدیر عامل سابق (1395 تا 1397) و عضو هیات مدیره نرم افزار حسابداری آنلاین مبتنی بر رایانش ابری ابرستان تا امروز

– مدیریت کسب و کار
– كسب و كار الكترونيكی و تجارت الكترونيكی
– سیستم، ساختار، سازمان و مدیریت فرایندها
– مدیریت استراتژیک
– معماری سازمانی
– تفکر سیستمی
– برون سپاری
– مديريت خدمات
– مديريت روابط مشتری
– مديريت كيفيت و استفاده راهبردي از استانداردهاي كيفيت
– مديريت بازار (سعی میکنم کمتر وارد این حوزه بشوم)

پیمایش به بالا