مطالب تصادفی
دسته بندی مطالب

سهم بازار MarketShare

خیلی خسته ام. کاش پول بیشتری داشتم و کارها سرعت میگرفت.
خسته کننده تر از همه اینه که کارمندان زبده ای نداشته باشی. یک مدیر مالی خیلی قوی لازم دارم. مسلط به حسابداری صنعتی و با قابلیت مدیریت و ذکاوت.
امروز با مدیر روابط عمومی عملکردش رو ارزیابی میکردیم.خستگی ام را خیلی کاهش داد. واقعا خوشحالم که چنین افراد توانمندی در شرکت دارم. به امثال او احتیاج دارم. صادق و با بصیرت کافی. بصیرت خیلی مهمه. اینکه مسیرت رو خوب ببینی و بدونی که داری کجا میری.

خیلی کارها هست که باید انجام بدم.
کمبود پول ، وقت و جا و از همه مهمتر جای خالی افرادی که بتوانند در سایر زمینه ها کمکم کنند خسته ام کرده. شما یک تنه به همه اینها نمیرسید. کارهای اجرایی وقت رو از شما که تصمیم گیرنده هستید میگیره و باید تا جایی که امکان داره ذهن خودتون رو با کارهای مختلف اجرایی درگیر نکنید و آنها را به افراد لایقی بسپارید که بهتر و متمرکز تر به انجام برسانند.
قدر چنین جواهراتی را بدانید که سرمایه اصلی شرکت هستند

امروز خبر خوبی از دو تا از شهرها به دستم رسید که سهم بازار ما را افزایش خواهد داد.
برای همین منظور لازم دیدم کمی از سهم بازار برایتان بنویسم.
خیلی ها فکر میکنند که سهم بازر مثل قطعه ای از یک کیک است که آن را بازار مینامند. اینکه سهم شما از بازار چقدر هست یعنی اینکه چقدر از این کیک مال شماست.
مثلا اگر در بازار ایران شما تولید کننده کامپیوتر هستید و در سال 1000 دستگاه کامپیوتر در ایران به فروش میره اگر فروش شما 100 واحد باشه یعنی 10 درصد از بازار در دست شماست و بقیه در دست سایر شرکتها

ولی این فقط یک بعد قضیه است. چرا که بازار در حال رشد است و سال بعد شاید به جای 1000 نفر 1200 نفر کامپیوتر بخرند. اگر فروش شما به 120 واحد نرسد سهم شما از بازار دیگر 10 درصد نیست.
علاوه بر آن ممکن است سال بعد دیگر همین افرادی که الان مشتری شما هستند به سمت رقبای شما جذب شوند و به عبارتی رقبا از قطعه کیک شما بردارند و روی کیک خودشان بگذارند.
پس همانگونه که میبینید برای اینکه سهم بازار خود را حفظ کنید باید تمام تلاش خود را بکنید تا با یک سیستم روابط عمومی قوی همه مشتریان فعلی تان را حفظ کنید تا مبادا حتی به محصول جانشین دیگری فکر کنند و همزمان تلاش کنید تا مشتریانی را که به دلایلی از شما دور شده اند را دوباره جذب کنید و حتی مشتریانی را که ممکن است در آینده تبدیل به مشتری شما شوند را به عنوان پتانسیل شناسایی کنید.
اگر اینگونه عمل کنید تازه موفق شده اید تا سرعت کاهش سهم بازار خود را کم کنید!!!
برای حفظ سهم بازار باید همواره به دنبال مشتریان بالقوه باشید و با ایجاد نیاز در آنها مصرف کالایتان را افزایش دهید. مثلا ممکن است هیچ وقت به فکر یک هتل دار نرسد که با کامپیوتر کارهایش را بهتر انجام دهد و اگر بتوانید بازاری برای محصولتان در میان هتل داران بسازید در آن صورت توانسته اید همگام با توسعه بازار سهم خود را افزایش دهید تا بدینوسیله تازه در جای خود یعنی همان سهم 10 درصد به ایستید. حتما این جمله را که میگوید با تمام توان میدوم تا در جای خود درجا بزنم را شنیده اید. این هم یکی از کاربردهای این جمله

در خصوص درصد سهم بازار کافی است تصور کنید که بخواهید در یک بازار 10 میلیون واحدی فقط یک درصد افزایش سهم داشته باشید. ببینید که چقدر باید برنامه ریزی و تلاش و تخصیص منابع صورت گیرد تا این امکان را بیابید در سال 100 هزار واحد بیشتر بفروشید.
متاسفانه کمتر شرکت ایرانی از میزان سهم بازار خود مطلع است برای همین هم غرق شدنها بی سرو صدا صورت میگیرد. چون کسی چیزی نمیبیند!

یکی از صدها دغدغه فکری اصلی مدیران و رهبران شرکتها نظارت بر عملکرد رقبا و بررسی دقیق سهم بازار است. هر گونه عمل نسنجیده ممکن است باعث شود تا کیک شما زمین بیفتد و نتوانید همان تکه کوچک را هم نوش جان کنید
یک بار یکی از کارگرانم به من گفت که خوش به حاتان که کارتان راحت است و فقط مینشینید و فکر میکنید یا قدم میزنید!!
من موقع فکر کردن بیشتر قدم میزنم تا اینکه بنشینم

به هر حال امیدوارم توانسته باشم سهم بازار را برایتان تشریح کنم.
من از کلنجار رفتن با بازار خیلی خوشم می آید. گرچه به دلیل برخی محدودیتها خستگیم زیاد میشود ولی بدون محدودیت هرگز نمیتوان احساس پیروزی را چشید.

امروز قطعه کیک دیگری بر روی نوک چنگالم گیر کرد و من از این بابت خیلی خوشحالم


از اینکه برای خواندن این پست وقت صرف کردید سپاسگزارم
خواندن کامنتها، یادداشتها و نقطه نظرات شما شیرین ترین لحظات مرا در این وبلاگم شکل میدهد
لطفا نقطه نظرات خود را در خصوص این پست برایم بنویسید.
برای اشتراک مطالبم روی این تصویر کلیک کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Skype
Telegram
WhatsApp
Email
مکانی برای گفتگو در مورد این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا